BONANIPASOGIT



                 BAB:I                    TONA SIAN BONAPASOGIT
    
                   *Pantun hangoluan,Tois hamagoan*Biar mida Jahowa do mula ni Pasu-pasu*.

                                          RUJI NI ARI DOHOT PAMILANGINA
Asa tek-tek mula ni gondang, serser mula ni tortor siup mula ni tabas, panguhiron manjadi panggorgaon, parholiton (hapideon) mula ni hamoraon, Panggalangon mula ni harajaon hasingalon mula ni hatangkangon, paung ni irik-irik na so jadi pautangon tomu manomu-nomu na so jadi bajoon, ugasan lume na so jadi doboon. Napinollunghon asa polung, napinodahon asa poda, naginuruhon asa parbinotoan.
Ia lapatan ni sitombuksurik, ima ruji-ruji namasitendehan dibagasan namarhahomion diari-ari ni habatahon dohot di ugarina. Marmula do i sian sisia-sia ni hata Batak dohot panjujuran ni ari (parhalaan) sahat tu poda ni hadatuon habeguon (hasingalon), hatungkangon, mangula tano dohot ruhut ni harajaon.
Ala datu ari do dasor ni hadatuon sahat tu haguruon di habatahon, jumolo ma sian i nimulaan sitombuk surik on, jumolo ma jolo pinaandap goar-goar ni hadatuon dohot haguruon dihabatahon.
1. Datu Ari
2. Datu Panusur
3. Datu Pagar Dohot Taoar
4. Datu Parsili
5. Datu Pandudu
6. Datu Parmanuk dohot Manuk Gantung
7. Guru Sinaingan
8. Guru Parpansaginjang
9. Guru Bisara
10. Guru Siopat Pusoran
Pamilangi ari dohot pandohoti dipangarujion ari idaon mai sian dasor bilangan ima:
* Ari rojang na tolupulu
* Parmesa na sampuludua
* Panggaroda naualu
* Gorda na onom
* Mamis na lima
* Pehu na opat
* Panjorotan na dua
* Hatiha pungpung si sada-sada
1. Ari rojang na tolupulu.
             Ia lapatan ni ari rojang natolupulu, ima tolupulu jujur ni ari dibagasan sada bulan. Diparhalaan, di    anak mangoli di boru muli . di anak tubu dohot di boru sorang di angka ulaon sahat tu jomuk-jomuk ni ari.
2. Parmesa na sampuludua.
            Parmesana sampuludua, ima bulan na sampuludua manang panggilingan na sampuludua manilik ari si parhorjahononhon mangihuthon sipaha ni bulan (parmesa).
Goar-goar ni parmesa na sampuludua :
1. Mesa (sipaha sada)
2. Marsoba (sipaha dua)
3. Nituna (sipaha tolu)
4. Harahata (sipaha opat)
5. Singa (sipaha lima)
6. Hania (sipaha onom)
7. Tola (sipaha pitu)
8. Martiha (sipaha ualu)
9. Dano (sipaha sia)
10. Mahara (sipaha sampulu)
11. Morhumba (Li )
12. Mena (Hurung )
3. Panggaroda naualu
             Lapatan ni panggaroda naualu, ima jujur ni desa na ualu, di goar-goar ni desa i.
Goar ni desa naualu:
1. Purba (Timur )
2. Anggoni ( Tenggara)
3. Dangsina (Selatan )
4. Nariti (Barat Daya)
5. Pastima (Barat)
6. Manabia ( Barat Laut )
7. Utara (Utara )
8. Irisanna (Timur Laut)
Jotjot do i dipangke datu manilik ari diugasan mago, alatan ni sahit, manjaha manuk diampang dohot angka ulaon namardomu tusi.
4. Gorda na onom. Goar ni panggorda naonom :
1.Gorda ( onggang, lali )
2.Sorpa (ulok)
3.Sangmusiha (tihus, monsi)
4.Marsoba (lampu-lampu )
5.Sua (asu, babi)
6.Sangbinea (ombun, angin)
   Jotjot do i dipangke datu manilik ari laho tu partongtangan dohot na mardomu tusi.
5. Mamis na lima
            Goar ni mamis na lima :
A.1.Mamis (sogot, mulai poltak mataniari)
    2.Hala (pangului, hira-hira pukul sia sahat pukul sampulu sada )
    3.Sori (hos, tonga ari )
    4.Borma (guling, hira-hira pukul dua sahat tu pukul lima )
    5.Bisnu (bot, laho mangholom mataniari )
B.1.Ina ni tangan (ina ni jari )
    2.Situmudu (jari jari paduahon )
    3.Situalang (jari partonga–tonga )
    4.Sijagoa (jari paopathon )
    5.Anak ni tangan (anak ni jari)
       Dipangke jahajahaan, dipartubu ni jolma, mangatiha ugasan mago, boa-boa ni sorimatandang songon        panggilingan ni parhalaan, ari ni sahit dohot gora (parmusuon) dohot angka na asing.
    6. Pehu na opat
      Ia pehu naopat, ima tiang ni desa na ualu (ina ni desa, purba, dangsina, pastima, utara), didok ma i    tiang  ni desa manang tiang ni tano. Masuk tu torsa-torsa do hata na mandok martiang do tano on, tujuanna   dang boi holan gogo ni hata manang torop ni partubu. Adong do sitiop tampuk ni tanoon, ima raja ni huta, horja, dohot raja ni Bius .
    7. Panjorotan na dua
Ia panjorotan na dua ima mata ni ari dohot bulan na manondangi tano on. Jala dipangke do i manjaha partaonan dohot nanaeng masa.
    8. Hatiha pungpung si sada-sada
Ia hatiha pung- pung sisada sada na martujuan tu pusok ni tano on manang pusok ni desa naualu
.
JAHA JAHAAN DI PAPANGAN NI ARI
1. Hala sadari .
1.Ia di sipaha sada, di samisara na godang (samisara Purasa ) mangan hala sadari
2.Ia di sipaha dua, di suma (ni poltak ) mangan hala sadari)
3.Ia di sipaha tolu, di boraspati ni tangkup mangan hala sadari
4.Ia di sipaha opat, di tula mangan hala sadari
5.Ia di sipaha lima, di singkora duduk mangan hala sadari
6.Ia di sipaha onom, di singkora duduk mangan hala sadari
7.Ia di sipaha pitu, di singkora (ni poltak) mangan hala sadari
8.Ia di bulan sipaha ualu, di singkora duduk mangan hala sadari
9.Ia di sipaha sia, di anggara (ni poltak ) mangan hala sadari
10.Ia di sipaha sampulu, di tula mangan hala sadari
11.Ia di bulan Li (Lihu ), di suma (nipoltak ) mangan hala sadari
12.Ia di bulan Hurung, di antianiaek mangan hala sadari
Diorai do marhorja di papangan ni Hala sadari, nang pe ari nauli diparhalaan jala sunggu bajik dipanggilingan.
2. Hala Sungsang.
1.Ia di sipahasada, di muda ni mate mangan hala sungsang.
2.Ia di sipaha dua, di suma ni mate mangan hala sungsang.
3.Ia di si paha tolu, di samisara maraturun mangan hala sungsang.
4.Ia di sipaha opat, di boraspati ni holom mangan hala sungsang.
5.Ia di sipahalima, di anggara ni holom mangan hala sungsang .
6.Ia di sipaha onom, ditula mangan hala sungsang
7.Ia di sipaha pitu, di Singkora Purasa mangan hala sungsang
8.Ia di sipaha ualu, di muda ni mangadop mangan hala sungsang
9.Ia di sipaha sia, di sumani mangadop mangan hala sungsang
10.Ia di sipaha sampulu, di samisara (ni poltak)mangan hala sungsang
11.Ia di bulan Li (Lihu), di boraspati (ni poltak )mangan hala sungsang
12.Ia di bulan Hurung, di anggara (ni poltak) mangan hala sungsang
Diorai do marhorja di ari papangan ni hala sungsang nang pe ari nadenggan diparhalaan, jala sunggu bajik dipanggilingan.
3. Si Tiga Bulan
1.Ia di sipaha sada, sipaha dua, sipaha tolu, di singkora (ni poltak), anggara ni holom, boraspati ni holom, singkora duduk mangan si tigabulan.
2.Ia di sipaha opat, sipaha lima, sipaha onom di singkora (ni poltak ), boraspati ni holom, suma ni mate mangan si tigabulan
3.Ia di sipaha pitu, sipaha ualu, sipaha sia, di artia, suma, muda, muda ni mangadop, samisara maraturun dohot anggara nabegu mangan si tigabulan di ari inon
4.Ia di sipaha sampulu, Li,Hurung, di muda (ni poltak ) samisara purasa dohot di anggara na begu, mangan si tigabulan di ari inon.
Unang hita pipot di ari, lindung hita di bulan, dang jadi parhorjahonon ari ni si tigabulan, nang uli diparhalaan sunggu bajik dipanggilingan, marhinaon do asa mauli.
4. Sibanggua ni ari
Sibanggua ni ari jaha-jaha do i dipompang ni sipanganon, ima :
1. Di artia, ihan na so panganon
2. Di suma, ihan niura na so panganon
3. Di anggara, namardaro na so panganon
4. Di muda, babi na so panganon
5. Di boraspati, manuk na so panganon
6. Di singkora, lombu na so horjahonon
7. Di samisara, horbo na so horjahonon
Molo marhorja halak dipasiding ma pompang ni sipanganon i, asa horas halak namangansa sian horja i. Ia so tarpasiding do ari i, bolonghon ma jolo saotik sipanganon i tagan so adong dope na mandai asa siharhar ni ladang jumolo mandai. Ai manang ise jumolo mandai, tusi do hapilingon ni pompang i. Siharhar ni ladang do sisopsop naigar sisobur na asom.
5. Sibanggua ni ugasan.
1.Artia: Sibanggua ni jolma, unang pangoli anak manang pamuli boru, manang mamandahon natua-tua di ari inon.
2.Muda: Sibanggua ni horbo, unang manjalo manang mangalehon horbo di ari inon
3.Boraspati: Sibanggua ni mas, unang mangalehon manang manjalo mas di ari inon, manggadis manang manuhor unang di ari inon
4.Singkora: Sibanggua ni bosi, unang manjalo manang manglehon bosi di ari inon, manuhor manang manggadis unang di ari inon
5.Samisara: Sibanggua ni eme, unang manggadis manang manuhor eme di ari inon, marsali manang pasalihon unang di ari inon
6.Antian ni aek: Sibanggua ni tano, unang mangongkal manang manghali tano di ari inon, mandondon manang padodonhon tano unang di ari inon
7.Suma ni mangadop: Sibanggua ni ulos, unang manglehon manang manjalo ulos di ari inon, manuhor manang manggadis ulos pe unang di ari inon
8.Anggara Sampulu :Sibanggua ni napuran ,unang manjaha napuran di ari inon
Tolu hali sabulan pajumpang goar ni ari inon asing di tula, sipasidingon ma tolu ari di sada bulan banggua ni ari. Gari ugasan mago unang ma di ari inon.

PANE NA BOLON
Ia Pane Nabolon ima namanghangkam tolu desa, astuanna; Molo di Purba uluna di Utara ma ihurna (ihur ni pane i). Somal do didok halak ihur ni pane, ima na sai marsillam satongkin dung bot ari. Jala sai di pangholom ni bulan ma i najumotjot tarida. Songon pangurupi do i di halak namardalan borngin, ai marhite sian panghirdop ni ihur ni pane i gabe dapot do tarida lima dopa tu namardalan dinaholom.
Opat hali do munsat pane nabolon dibagasan sada taon. Di bulan sipaha sada, dua dohot sipaha tolu di purba. Di bulan sipaha opat lima dohot sipaha onom di dangsina. Di bulan sipaha pitu ualu dohot sipaha sia di pastima. Di bulan sipaha sampulu, bulan Li (Lihu) bulan hurung di utara.
Mangihuthon pandok ni angka datu, ganup munsat pane nabolon, sai manjaga do na jumujung hunik, lumobi molo tarida langit marrara. Jala molo humolo-holo sada ina, pintor disungkun sibaso do naumbotosa manang didia pane. Molo soadong na umbotosa ditingki i, manuk namodomhon ma dibereng. Ai dang olo ninna manuk na modomhon mandopakhon pane, ingkon dihambirangna do manang di siamunna.
Hira munsat pane i, ingkon jolo di dalani do anak ni desa hinangkamna di sipaha natolu i, tarida do i sian parhusor ni manuk namodomhon. Naung dompak habinsaran hian manuk i olo do i gabe dompak angkola (dangsina). Disi ma diboto siradoti ari naung munsat pane, asa diboto padomuhon tu adop ni pane nabolon molo adong namanungkun ari tu ibana. Ai dang jadi dompakkonon ni parumaen ro pane, nang mangompoi bagas pe ingkon jolo munsat do pane asa mompo. Songon i nang tutuaek molo tongon dompak pane adop ni jabuna. Jala molo adong parumaen na baru ro, jala tongon dompak pane adop ni jabuna, manginjam jabu nama nampuna parumaen i, manang tu jabu na asing nama jolo di bahen paima sae robo-roboanna, sipata dipungka laba-laba sian lambung asa unang martaha tu pane.

TONDUNG RAMBU NAONOM
Adong do dua Bagian tondung na marpangguruan sian panggorda na onom, ima, tolu gotap do bonang manalu dilompit dua, gabe onom ma punsuna. Dipapungu ma punsuna naonom i, jala dipulos-pulos ma punsuna i. Molo sirang do bonang i, ima naung manjorot, molo tung partontangan do monang ma nabinorhatan i. Molo tondung tu partiga-tigaon do mangomo ma nabinorhatan i. Molo tandang pinadatu do dapotan ma hita laho tandang.
Alai molo hea domu dua tu hambirang punsuna sada tu siamun, jagaon do parmaraan disi. Molo martontang do, nunga olo hona disi parbingkas. Molo tu siamun do domu dua, ingkon jolo sulangan ma ulubalang parjolo-jolo asa borhat. Dang sombu dope roha ni napinaborhat i disipanganon. Molo martolu suhi do bonang i di hambirang di saimun dipamangan ganup masisangkingan be, nunga talu napinaborhat i. Songon i ma jaha-jahaanna nang tu partiga-tigaon, nang laho tandang pinadatu.
Tonggo-tonggona :
Humiak, hubaja, huhasap hudaupa, namamiak mambaja, mangasap mandaupa di badia ni guru, guru pinangguruan, guru parjolo guru parpudi. Tondi ni guru namangolu, badia ni guru namate. Hupio hutonggo hamu ale badia ni guru, dang na tumonggo mangan tumonggo minum, asa mangajari manuturi do hamu di tondung rambu naonom simonang–monang on. Sitatap na mandao sitailihon na mandonok on, gari taripar laut tinonggor ni simalolongna tolpus dolok tinailihon ni matana, sipaboa tondi mago sipaboa tondi mamora on.
Datik margait halak ompung todung rambu na onom, tongka ho margait, datik margapgap halak da ompung tongka ho margapgap, datik manangko halak tongka ho manangko.
Ndada nahutedektedek on da ompung songon timbaho di onan hupangido-ido songon gambir di dalan. Natangkas huguruhon do sian badia ni guru sian sahala ni guru, di indahan sipailohot, lohot ma poda di ahu, di dengke tinuturan, tutur poda di ahu. Patiur ma songon ari parondang songon bulan. Ro sampuran na suksuk sampuran tu mandol batu. Haroaon ma di suhut parhangkungon ma di datu.
Dung sidung ditonggohon, dibungka ma tondung i, ima songon na tarsurat di ginjang i.
Domu tu hata na di ginjang i do torsa na mandok: napinodahon asa poda napinollunghon asa pollung, naginuruhon asa parbinotoan, lapatanna, dang boi holan na binege-bege poda ingkon na tangkas ginuruhon do. Songon i do dohot pollung, dang boi asal baraksi dohonon, ingkon tangkas botoon hata Batak dohot lapatan ni hata Batak i, unang lipe natinujuna. sotung pultak tu suhulna, gabe datu mangan saputna (diallang binotona datu) ditaha pollungna raja .

PANJUJURON MANGIHUTHON MAMIS NA LIMA
Di Anak Tubu.
Ia disitualang ari na di ina ni tangan panogotina (mamisna ), molo baoa do na tubu i jala anak ni raja, banta (bangko), naboru do i, jala pasuruthon sian amana dohot ompungna, sibutuha meneng-eneng do i jala laga mangallang lasiak. Olo do i mangonjar amana manang ompungna, manang hahana, manang tinodohonna. Gumirgir do i sisada sabutuha. Ima nigoarna sisoluk halang ulu molo baoa. Molo naborua do i olo do i mangonjar tu inana, natalam bohina, jala na jojat butuhana. Molo boru gonggoman do manang napogos nampuna ari i, upaon ni parboru ma boruna.
Molo di situalang arina, jala tongon di anggara lumobi di anggara nabegu, disitumudu panogotina, ima ari ni anak nabegu jala raja. Tu aek so ra mengge ma i tu ari so ra mabiltak. Sipultakhon barita ma i, jala dang sialang-alang baritana. Jala molo tung naung ditinggalhon habeguon dohot harajaon hian halak inon, horbo manurun ma inon mulak tu barana, tangke marung-rung ma i mulak tu songkirna, molo disijagoat panogotina (mamisna), ari raja ma i jala parhata tingkos, dang olo i manolon-nolon dang olo i margabus-gabus. Sitingkos ni ari do disi sijujur ni ninggor.
Baoa manang borua pe i, dang jadi pasidingon i molo adong sipahataon molo dipapudi halak i hinorhon ni sogo ni roha, lao paleahon sangkap na, lam maribak ma parhata on i, jala molo dipapulik dongan tubuna halak sisongoni, lam tu lunsut na horjai, ai jolma namarsahala do napinapudina i. Ai tung so diboto halak ari partubu ni jolma si songon i, pintor diboto halak narihim di ari do na tubu di songon ni halak i. Molo dipapudi halak si songoni di sada lunggu manang horja, jala adong tongon narihim di ari di lunggu i, pintor di pinsang si boto ari do halak na papudihon i.
Ai tung tuloja na do halak na papudi jolma sisongon i partubuna. Jot-jot do dipapudi halak jolma si songon i partubuna, alana dang olo halak si songon i partubuna martahi-tahi, ai jolma na burju do halak sisongoni jala namanat, naso olo pajolo-jolo dirina.
Molo situalang do panogotina, ima, ari ni najungkat jala siallang gana, sibondut tutu. Sai holan na mandaho do ulaonna jala ampot limut do hata ni halak sisongon i. Molo di anak ni tangan do panogotina, jolma siloja-loja do halak inon, parbarita so sungkunon do i, jala sai tubu do barita bahenon ni i sian dugul ni patna. Jala molo dipadomu tu ari, artia, artia ni aek, artianni anggara, ari paruma-uma (parburju-burju) ima naboti.
Suma, suma ni mangadop, suma ni holom, ari ni simanggo-anggo jala si tullang-tullang hata naso mahap di tambena.
Molo di anggara do, anggara sampulu, anggara na begu, tarlumobi molo anggara na begu huhut martomu tu panogotina, ari ni anak na begu ma i.
Muda, muda ni mangadop, muda ni holom, parlambok manghatai jala bantana banta na boru. Ulaonna pe dang mulak ulaonna ulaonni naboru.
Boraspati, boraspati ni tangkup, boraspati ni holom, sidua dua gondang na. Olo doi sipanggalang olo sipapangan mago, sitimbangan ma tu parmamis na lima.
Singkora, singkora purasa, singkora maraturun. Golang-golang so tuk (sundat-sundat) tahina, olo doi parholit, olo doi maduma, alai dang ibana mangallang ni ulana (pinungkana). Molo naboru i, panggatti do mangallang pinungka ni i.
Samisara, samisara purasa, samisara bulan mate jala toho di panogotina (mamisna) ari ni pareme jala parmas, napide (mamungka jala parbuas mangalehon).
Tula. Molo tubu di tula jolma, somalna sisada sabutuha ma ibana, ai tula somarangkup do i, alai sai adong do hinorhon ni saem didok. Ndang siduaan hata ni halak sisongoni, parhata sada doi jala natanda diadian. Sapala mamora, tung dipasuksuk do hamoraon ni halak sisongon i. Molo sapala raja i tung tandi do i sian donganna raja. Alai molo sapala runsur i tung songon parnangkokna i do parrunsurna.
Alai sudena i, ingkon sitimbangon diari na tu panogotina (mamisna), alana sipata do maralo ari na tu panogotina. Jala dumenggan do partubu ni jolma dung salpu tula, jala laos adong do ari i ari ni jolma na raja, adong ari ni anak hinomit, adong ari ni boru gomgoman. Molo di hunti na so tandukna disarat na so ihurna, ima jolma na so umboto tambena. Angka ima sipatomu-tomu on ni sijaha ari.

Ugasan mago
1.Molo di sijagoa (na so margoar) ari ni ugasan mago, tu ina ni tangan panogotina nungnga taripar handang ugasan i, na manangko siallang gana, maol jumpang panangko i alai jumpang do muse ugasan i nang pe naung taripar handang. Mas pe manang ugasan pangkean. Molo ringgit do (hepeng ) nang so jumpang pintor adong do hatop ganti ni i.
2.Molo di anak ni tangan do ugasan mago di ina ni tangan panogotina jumpang do ugasan i.
3.Molo di ina ni tangan arina di situmudu panogotina, ingkon jolo dipele do pangulubalang. Olo do i dapot olo so dapot sihuduson do mangalului i jala parbaba oga-oga situhason.
4.Molo disitualang panogotina, mulak do ugasan i hatop. Ai halak na raja do namambuat, olo do nang paruma-uma, alai dang olo i manolon gana.
5.Molo disijagoa panogotina, dang mulak be ugasani, nunga siallang gana namambuat. Unang maloja hu be mangalului.
6.Molo di anak ni tangan do ugasan mago, olo do dang dapot olo dapot. Dapot panangko dang dapot ugasan. Ai ugasan ni namanangko dang adong sibuaton abulna. Molo pinahan do namago i, di sijagoa dohot di anak ni tangan do sihabiaran, lumobi molo mangaliat arina tu panogotina, nunga taripar handang. Alai molo di anak ni tangan panogotina jala dang pola mangliat, olo do tarhapit pinahan i manang magulang. Jadi dapot dope bangkena.
Songon i ma hatorangan ni poda ni jomuk-jomuk, jala boi dope tamba i tuparbinotoan ni sipahan ari marhite sian naung tinuluthonna.

Jaha di sahit
Padomuon ma mamis nalima tu pangaroda naualu, alai dang boi holan patik-patikna i pangguruanna, dohot do marhite nabinerengna dohot nabinegena uju dialapi laho borhat dohot mandapothon huta ni namarsahit. Ianggo parmamis nalima marpangguruan ma sian ari ni jolma tubu dohot ugasan mago. Alai diajari badia ni guru do datu laho manjaha sahit dohot mangubati (dang holan patik-patiknai be).
1.Molo dompak purba do datu hundul manang jong-jong ,ro namangalapi ibana, mangolu do namarsahit i, alai godang saemna. Maroing ma datu i pamahirhon namangalapi i, pintor di raksa do disi hajolmaon ni namarsahit (nampuna gelleng i). Hata ni datu: a. Balganai sala binahen ni amana manang ompung na tu raja ni hula-hulana. Hatop sulangi hamu hula-hula muna. b. Nunga ditandingkon hamu baha ni ompumuna, ido namanginsombut dohot na manginona, jala pajong-jong hamu baha ni amamuna manang ompumuna asa malum namarsahit. c. Naeng ma jolo apusonmuna hoda (debata jinujung).
2.Jaha disahit dompak anggoni. Hata ni datu:Homitan ni huta namanahiti jala naung somal dipapele-pele hamu.
3.Jaha dompak dangsina. Hata ni datu: Nunga adong salam tu raja nisombaon. Ai alopan ni i, manuk nabontar paluaon tu parsombaonan i, sagu-sagu, pisang, ansimun, rondang,itak gur-gur. Ima di hatahon tu parsombaonan i.
4.Jaha dompak nariti. Hata ni datu:Begu ni namate mangangkat (na mate haholongan) mangido, jala namarsahit i nungnga gumodang tu hamatean.
5.Jaha dompak pastima. Hata ni datu: Nunga adong na mate dilanglang sian hasuhuton i. Jala adong hirim nabalga na so dipasahat tu namarsahit i. Begu (simangot ni ompuna pe naeng ma elehonna)
6.Jaha dompak manabia. Hata ni datu:Nunga adong namate maup sian hasuhuton i. Sapata ni anak nauli pe nunga adong sian ompu ni hasuhuton i. Palao sipaimbar ma halak inon jala papurpur sapata ni anak nauli, upaonna ma tondina dohot manuk namarhandang.
7.Jaha dompak utara. Hata ni datu:Datu bolon jala datu nahadohan goar sian ompu ni hasuhuton namanahiti. Jadi naeng ma jolo lehononna alopan ni i, lehononna ma dengke sampur diampang manang biang na martagan jala sunggam balanga molo naung magodang do na marsahit i. Alai molo dakdanak do, dengke sanjongkal manang tinutur-tutur pe boi do, sae do uma so binaboan, malum sahit so niubatan asal dipasahat hamu i, jala manjalo parhangkungon ma tu datu.
8.Jaha dompak irisanna. Hata ni datu:Nunga dompak desa namate, manang sadia godang pe saem dang tarambat be. Alai dang pola dipaboa datu inon i, haluaan ni hata do dibahen didokma: sae do uma so binaboan malum sahit so niubatan.
Dua Bagian tinuju ni hata on, sada hata natoho, sada haluaan ni hata.Ulpuhonna ma muse suhut i parpurpur sapata ni boru. Marmula sian i ma hata namandok, ”dang disaem ho hosam ninna” molo masalpuhu pangalahona tu hula-hula na. Molo datu naung marsahala boi do diraksahon sude namasa di hasuhuton i. Alai adong do bolat ni hasorangan ni hadatuon tu nasiar-siaran. Molo nasiarsiaran (namarjinujung) najinujungnai do marhata-hata. Alai molo marhite sian mamis na lima dohot panggaroda naualu do ibana manjaha diangkupi alatan todik lang-lang manang boa-boa ni sori matandang, ima niangkupan ni niidana dohot nabinegena jala diangkupi badia ni guru (na haguruan).

PANGGURUAN NI HADATUON
Manang ise nanaeng mangguru hadatuon, tung so boi do i mangguru tu halak naleban ia sojolo tangkas ibana di ari, di bulan, di taon, di mesa dohot dilapatanna. Ia adong pe ditanda halak datu pangulpuk dang tangkas ibana patorang ari, bulan, taon, angka parjinujung do i, manang namarhasandaran. Astuannna, adong nasiar tu halak i.
Ianggo namargoar datu, ingkon diboto do jujur ni ari, bulan, taon, desa (mandesai) dohot manjaha bintang. Alana sian i do pangguruan ni “manuk diampang, panduduon dohot mangalahat horbo santi.
Dung tangkas diboto jujur ni sitombuk surik, ipe asa boi ibana manandanghon ari tumandangi ari, tumandangi bulan manandanghon bulan, tumandangi taon manandanghon taon, tumandangi bisa manandanghon bisa, tumandangi taoar manandanghon taoar. Lapatanna: ingkon adong Batahan ni hadatuon di ibana asa boi ibana marguru tu halak na leban mangambai na di ibana i. Ai molo so adong hian di ibana, olo ma ibana hona pogo manang hona rasun. Jadi ingkon tangkas do diantusi undang “undang ni hadatuon asa boi ibana marguru tu halak naleban. Ima torsa namandok “na garam di panggaraman nagurum dipangguruman, natangkas dihata-hata nasungkun diundang-undang”.
Ia namargoar datu ari, holan ari dope naboi sungkunon tu ibana (jomuk-jomuk ni ari), molo adong pe diboto ibana jaha-jahaan ni manuk dohot panduduon manang angka na asing, namartalian tu ari do i. Ai sai adong do pardomuan ni ari tu angka parbinotoan i sude. Datu ari namargoar datu parsiajar, ima sihabiaran ni datu tandang, ai ido na olo manulluk taha-taha.
Umpamana: Molo manilik manuk gantung datu (manuk si toho-toho), adong ma di ida tanda ditaha-taha ni manuk i nasubang paboaon ni datu, manang na hona tu datu tandang i jaha-jahaan ditaha-taha ni manuk i, ima naolo mandok aha nanidok nion datu, gabe olo ma tarsonggot datu i dibahen halak sisongon i, ai dang managam hian datu i diboto nadilambungna i jaha-jahaan ni i. Ido umbahen sai lapik hata ni datu tandang natangkas marguru tu angka nahundul dilambungna. Marbona sian i do hata namandok: “situlluk taha-taha”. Ima naolo manulluk ulaon ni dongan nahurang denggan (naroa), naolo paurak jolma di hatoropan.
Hombar tu pangalaho dohot parbinotoan ni sada halak do diampehonhon tu ibana goar tohonan harajaon, hadatuon, haguruon dohot hatuanon.
1. Datu Panusur.
Ia naginoaranna Datu Panusur ima, datu na patontuhon parhutaan. Ima parpeak ni jabu, unang disipak dolok, jala manontuhon harbangan dohot bahal ni huta. Datu Panusur do patariashon tu jolma na di huta i, unang gabe tu anak ni desa adop i jabuna (ima ginoarna mandesai jabu, huta dihot parikna).
2. Datu Pagar Dohot Taoar
Sadalan do pagar tu taoar. Molo di boto pauli pagar nungnga diboto i pauli taoar jala nungnga diboto i manjaha manuk sitohotoho (hontas). Adong do deba sian datu pagar naboi maniop manuk gantung, ima manuk ni gora (parmusuan ). Indang sumbarang sitiop manuk gantung, marangkop habeguon do i dohot hasingalon, ai jolma sihosoman ni bariba musu do i. Jala molo margoar datu pagar ibana dang olo be i anggo tung tangkas paurak donganna datu. Sian sorta ni pandohanna do ibana ditanda datu tandang naung sahat ibana tu datu pagar (taoar). Ima torsa-torsa ni hata namandok “Dang jadi ajian napinagaran”, lapatanna, dang jadi paoto-otoon naniubatan jala nungnga godang diboto i pompang ni pangalaho .
3. Datu Parsili
Ia datu parsili, boi do i hurang dipagar hurang ditaoar alai pande manggana parsili jala pande dohot manurungi parsili i. Sadalan do parsili tu sipaimbar, jala molo didok datu pagar dang hataoaran be, ingkon manggana parsili do jala palaho sipaimbar, alapan ma datu parsili.
Ala ni i do umbahen nang hatop dialusi jolma najolo molo adong najou-jou sian ladang, ai dihabiari sotung adong napalaho sipaimbar. Ai manang ise mangalusi pintor tusi do bali sahit ni halak napalaho sipaimbar i, Jala mansai maol do malum sahit molo na hona sipaimbar. Lapatanna, molo sahit rintik do sahit ni napalaho sipaimbar i olo do sai adong na rintik sahat tu pomparan ni namangalusi i. Ai nunga dijalo tondina sahit i
4. Datu Pandudu
Ia datu pandudu ima, naung tangkas umboto ende-ende ni tunggal panaluan, raksa ni desa naualu namanjadi bindu matoga tung so boi do datu pandudu ia so tangkas di ibana tonggo-tonggo, ende-ende, gonsi-gonsi dohot pardalan ni bindu matoga i.
Ai adong do subang ni i tu datu laho manggorga bindu matogai, ai ndang jadi lilitan ni rambu na ibana jala ingkon boi do ibana puas sian pintu ni bindu matoga i.
Nang pe naung hea ibana mangalompas panduduon, sipata do dililit rambu na ibana, ima na nidokna bosi mangan sopuna, datu mangan saputna.
5. Datu Parmanuk
Molo margoar datu parmanuk, ima naung boi manjaha manuk diampang. Godang do datu naung boi manjaha manuk di ampang, alai sai adong do namarsisurungi hadatuon ni jolma manjaha manuk. Ai adong do deba parrobo ni manuk diampang i na asing sian na tarsurat dipustaha i. Nadeba ndang holan manuk i dijaha, dijaha do deba namasa ditingki parmanuhon i, pardalan ni jolma, soara binegena dohot pulung-pulungan pinaumbukna. Sipata do ro rumbung pulung-pulunganna sipata dang rumbung jala marbona sian i ma hata na mandok pamulung do oloan, astuanna nang hurang pulungan i, molo gok di dok pamulung i, naung gok do i di datu. Molo manuk ni na hol do songon i, sai gok didok pamulung nang hurang pulungan i marhangkung do datu ingkon tubu anak ni na hol inon.
6. Guru Bisara
Ia namargoar Guru Bisara ima naung tangkas umboto mangalahat horbo santi guru bisara nama pusat ni namargoar hadatuon. Molo laho mangalahat horbo santi guru bisara, hundul dope nunga mulai ibana marende-ende dohot pargonsi. Jala pargonsi pe dang sumbarang pargonsi be molo pola tu horbo santi. Ai sude ende-ende dohot raksa ni datu i, ingkon boi buaton ni pargonsi i, ai molo so boi ditangkup pargonsi pandohan ni datu, pintor hona asup do pargonsi dibahen, suhut hona ulpuk dibahen datu. Ima alana umbahen sai serep pargonsi ni datu. Umpamana molo mandok datu: “Diboto ho do gondang nion”, molo ninna datu. “Huboto”, molo nina pargonsi nunga hona ulpuk pargonsi i. Mangupir ma datu, jala marende ma datu i laos diulpuk ma pargonsi i. Alai olo do nang datu diuji pargonsi nang pe hira soadong datu talu dibahen pargonsi. Songon on ma dibahen pargonsi manguji datu: Molo didok datu bahen ma jolo gondang ni on, hape dialusi pargonsi. “Nang so didok ho bahenonhu do”. “Bahen parsarune”, ninna datu i muse. “Dang mangkuling dope taganing”, ninna parsarune. “Bahen pandoali”, ninna datu. “Dang mangkuling dope taganing ai guru di partaganing do hami”.
Molo so malo datu palua dirina, olo ma ngongong datu i. Alai molo naung tangkas marguru do ibana, pintor didok do tu suhut, “lehon jolo pangarintaran”. Dang tarjua pargonsi i be sopaluonna ai nunga ro peleanna. Marpardomuan do torsa-torsa namandok: “Molo ro gondangna, ingkon ro tortorna”. Lapatanna, maol do ditortori halak gondang (gonci) na so domu do tu rohana, jala maol do diula halak ulaon na so domu tu rohana (dang ro subutan ni rohana). Ido umbahen sai dipanggar datu suhut tu pargonsi unang sega do ulaon ni datu i.
Ai molo dipasuhar partaganing i palu-paluna i, olo do pipot datu i, songon i parsarune molo dipahorus-horus piltik ni sarunena i olo do pipot datu. Ido alana umbahen sai tardidok datu ende-endena tingki mandudu dohot mangalahat horbo santi songonon tingki hundul dope ibana .
              Didia lumban mu
              Dilumban batu lumban nami
              Mananti ma hamu
              Mangalap datu dope hami
              Marhua lumbanmu
              Marsanti rea raja nami
Bahen ma jolo amang batara guru humundul partarias namalo, nang so pola hudok boi do dibotoho
                                          Situmbur ni bulu
                                          Sidangka ni hopo-hopo
                                          Nasobok songon ahu
                                          Sidongan-dongan mangomo
           Au do mangaraksa
           Gumodang do diho
           Bahen ma jolo gondang ni pangalapi i.
Ia songon i logu ni datu i ingkon songon i do soara ni gonsi-gonsi i.
Nunga dibahen ho i amang pardoal pargonsi, Baen ma jolo gondang ni talitalion
                                         Binuat silinjuang
                                         Ampe di pangubari
                                         Jagar do simanjujung
                                         Bahenon tali-tali
Nunga dibahen ho amang bataraguru humundal partarias namalo, parindahan na suksuk, parlompan na tabo, bahen ma jolo gondang ni sampe-sampeon,
                                                       Uli do silinjuang
                                                       Bahen sanggul ni ampang
                                                       Najagar do angkula
                                                       Lehonon sampe-sampe ni ampehon tu abara
Umbahen mandok datu parindahan nasuk-suk parlompan natabo, didimpu do indahan dohot lompan tu pargonsi. Molo so didimpu indahan dohot lompan tu pargonsi nunga murak suhut i, jala mabiar ma suhut i ala hata ni datu i
Jadi dang sumbarang na boi mandok parindahan nasuksuk parlompan na tabo tu pargonsi holan datu do dohot parsinabul.
Dung sidung parhobasan di datu i, borhat ma ibana manggombar bindu matoga i, alai laho mangalangka datu i dang jadi dompakonnonna pane ingkon mangaransang do pane tu bindu matoga i. Ninna ma: Bahen ma jolo gondang ni bindu matoga on asa toga-togu amanta na marsanti rea bolonon.
Turturan ni sunggapa
Pianaruning-uningan
Jagar bindu matoga
Mangalit sian hambirang
Dion bindu matoga
Mula ni gorga na birong
Mula ni gorga na bara
Mula ni gorga na bontar
Mula ni pambira-biraon manjadi pambarbaron
Mula ni panguhiron manjadi panggorgaon
Holit mula ni hamoraon
Buas mula ni edang
Hasingalon majadi hatangkangon
Panggalangon manjadi harajaon
Paung ni irik-irik na so jadi pautangon
Ugasan lume na so jadi doboon
Tomu manomu-nomu na so jadi bajoon
Ima ni minaksihon ni Tuan Sori Mangaraja huhut digorga ma bindu matoga i, alai dang jadi lilitan ni rambuna ibana. Ingkon sian pintu ibana bongot, sian pintu ibana ruar. Dung sidung di gorga datu i bindu matoga i diraksahon ma dohot angka ula-ula na pinangkenai, ima: tangke, piso, tuhil, saoan, napuran, renteng ni manuk dohot na asing sahat tu tunggal panaluan (taringot tu ende-ende na di pudi pe pinatorang)
7. Guru Sinaingan
Ia namargoar guru Sinaingan nunga padonok parbinotoan na dohot guru BISARA, alai gumodang ibana manjaha parlangtian dohot manangkal aji-ajian. Ndang pola dipasomal dirina manandanghon Hadatuon ai ditandangina ma ibana (TINANDANGAN).
8. Guru Parpansaginjang
Sarupa do parbinotoan ni guru parpansaginjang dohot guru bisara, alai guru parpansa-ginjang dang olo tandang be. Gumodangnama ibana manurati angka pustaha dohot pature parbiusan, jala molo adong guru parpansaginjang di bius i dang apala olo guru bisara manandangi (mangalahat horbo) di bius ni parpansaginjang anggo dang guru parpansaginjang i namangido.
9. Guru Siopat Pusoran
Umbahen digoari guru siopat pusoran, nunga di ibana haguruon, hamoraon, habeguon dohot harajaon. Alai dang apala olo manandanghon hadatuonna dohot habeguonna tu luat ni halak, holan luatna do gumodang dipature.
10. Tuan
Mansai godang do pandok ni halak taringot tu tuan adong na mandok lapatan ni tuan ala sai tu-an tu-an manang dang sonang di luatna.
Mangihuthon hata ni guru Bisara Baliga Simanjuntak sian batu nabolon pohan julu dohot hata ni guru Sinaor Tambunan sian Lumban Pea Tambunan tu Jos Pohan songon ondo: molo dung digoari ibana tuan naung hea do ibana marguru tu luat hara banua holing jala nunga adong parbinotoanna na so adong dope di luatna hinan. Natumangkas pataridahon ima tuan sori mangaraja, jala molo so diboto dope Hasingalonna barita ni Tuan Sori Mangaraja (habeguonna, hasaktionna, hamoraonna dohot harajaonna) dang digoari i naung haguruan (guru) di habatahon. Sude do guru bisara mamboto barita ni Tuan Sori Mangaraja ala ditingki ni Tuan Sori Mangaraja do mula ni parbiuson dohot horbo santi sahat tu parjambaranna.
Laos marhite on ma pinagido tu angka dongan na ringgas manurat ugari ni habatahon asa gabe tangkas diantusi lapatan ni tektek mula ni gondang serser mula ni tortor siup mula ni tabas dohot angka namardomu tusi, asa horas tondi madingin pir to matogu.

     Sumber tulisan: http://tanobatak.wordpress.com/2007/07/04/ruji-nk








 BAB.II          Kerajaan-Kerajaan Batak

 

I. Kerajaan Batak Tua
           Berdasarkan informasi data yang dapat saya kumpulkan, baik yang berasal dari cerita rakyat, sejarahwan, kepustakaan dan riset; konon sekitar abad pertama Masehi telah berdiri Kerajaan Batak (Pa’ta) berkedudukan di Batahan (sekitar kota Natal sekarang). Wilayah kekuasaannya meliputi seluruh pantai barat Sumatera, dahulu disebut pulau Andalas (Baca: Adda las) sampai ke bagian barat pulau Jawa yang dihuni oleh suku Badui.
     Sebutan/istilah Badui berasal dari bahasa Austronesia purba yang masih banyak dipergunakan oleh orang Batak sekarang, terdiri dari dua suku kata, Ba-niadui (nun jauh disana).
         Pada masa itu, bangsa Batak menganut suatu kepercayaan yang disebut Agama Malim; pimpinannya disebut Raja Malim, dibantu oleh para Nabi yang disebut Panurirang, dan para pengikutnya disebut Parmalim. Berkaitan dengan pemerintahan, Raja Malim bertindak sebagai penasehat dan disebut Paniroi/Sitiroi. (ahli ilmu bumi dari Iskandariah, bernama Claudius Ptolomeus, menyebutnya Satyroy).
        Kepala pemerintahan yang disebut Sirajai Jolma bertindak sebagai Pemangku adat/Penegak hukum (Executip). Terbetik berita, bahwa pada masa jayanya Kerajaan Batak telah menjalin hubungan dagang dengan kerajaan-kerajaan lain seperti; Kerajaan Cola (India), Kerajaan Ming (Cina) dan telah memiliki semacam Perguruan Tinggi Parmalim di Gunungtua, dimana masih terdapat sisa-sisa peninggalannya hingga sekarang, antara lain:
  • Candi Portibi,
  • Biaro Bahal,
  • Sitopaon (Sitopayan)
  • Candi Bara
  • Candi Pulo
  • Candi Sipamutung
  • Candi Tandihat I
  • Candi Tandihat II
  • Candi Sisangkilon
  • Candi Manggis
      Candi-candi ini menandakan bahwa orang batak telah mengenal pendidikan dan telah memiliki beradaban yang maju.
       Sebuah peta kuno yang dibuat oleh Claudius Ptolomeus, salah seorang Gubernur Kerajaan Yunani yang berpusat di Alexandria, Mesir, pada abad ke-2 Masehi juga telah menyebutkan bahwa di pesisir barat Sumatera terdapat sebuah bandar niaga bernama Barousai (Barus) yang di kenal menghasilkan wewangian dari kapur barus. Bahkan, dikisahkan pula bahwa kapur barus yang diolah dari kayu kamfer dari kota itu telah dibawa ke Mesir untuk dipergunakan bagi pembalseman mayat pada zaman kekuasaan Fir’aun sejak Ramses II atau sekitar 5.000 tahun sebelum Masehi.
peta
Peta kuno sumatra oleh Claudius Ptolomeus
      Raja dari Sriwijaya yang muncul kemudian dan berkuasa di pantai timur pulau Sumatra, tidak pernah mengganggu keberadaan Kerajaan Batak di bagian barat; kabarnya, karena mereka masih ada hubungan keluarga; sama sama keturunan keluarga Sailendra, yaitu keluarga yang datang dari pulau Sai lam=Sai lan=Ceylon.
*.Di daerah Sumatra bagian selatan, terdapat banyak nama/ istilah yang punya kesamaan dengan bahasa Batak (Karakteristik Batak), antara lain:
  • Palembang = Palumbang    = luaskan/kembangkan
  • Lampung     = Lampung(u)  = semakin kumpul/bersatu.
  • Rajabasa      = Raja nabasa  = Raja yang budiman.
  • Kubu             = Benteng pertahanan.
  • Dihubu         = Ditaklukkan / di rebut.
  • Sakai             = Sangkae baca: Sakkae)=1/4
  • To lang bawang = Tulang bao (ejaan Batak) = Paman dari istri.
      Pada tahun 1024, Raja Rajendra Cola Dewa dari negeri Cola menyerbu negeri Batak, hal ini kabarnya disebabkan ketersinggungan Raja Cola Dewa I atas hubungan dagang antara Kerajaan Batak Tua dengan Kerajaan Ming pada waktu itu, dan pada tahun 1029 Kerajaan Batak Tua dapat ditaklukkan setelah berperang selama 5 tahun. Raja negeri Batak ditangkap, tetapi tidak dibunuh; negeri itu ditinggalkan begitu saja tanpa pemerintahan.
II. Kerajaan Barus
      Setelah jatuhnya Kerajaan Batak Tua (Batahan) sekitar tahun 1030, berbareng dengan munculnya kerajaan-kerajaan baru, pecahan dari Kerajaan Batak Tua, Raja Malim (Pimpinan agama Malim) dari Gunungtua, menobatkan menantunya menjadi raja, Sirajai Jolma (Kepala Pemerintahan) berkedudukan di Barus. Untuk menunjukkan bahwa dialah yang mulamula/pertama menjadi raja di Kerajaan Batak Barus, maka dinamakanlah Raja Mula.
         Barus di sebut sebagai kota tertua di Nusantara, karena mengingat dari seluruh kota di Nusantara, hanya Barus yang namanya sudah disebut-sebut sejak awal masehi oleh literatur-literatur Arab, India, Tamil, Yunani, Syria, Armenia, China dan sebagainya
          Raja Mula digantikan oleh anaknya, yaitu Raja Donia, kemudian Raja Donia digantikan oleh anaknya Raja Sorimangaraja Batak I (Sorimangaraja = Sri Maharaja). Raja Sorimangaraja Batak I digantikan oleh anaknya yang kedua bernama Nasiak Dibanua dan Nasiak Dibanua digantikan oleh anaknya, bergelar Sorimangaraja Batak II.
             Tradisi awal para Raja Batak Barus selalu mengambil isteri dari keluarga Raja Malim; kebiasaan ini bertujuan demi menjaga keserasian pemerintahan (Konstelasi politik); Raja Sorimangaraja Batak II memperisterikan putri Raja Malim juga, yang melahirkan lima orang putra baginya;
  1. Siraja Bahar
  2. Sinambeuk
  3. Si Pakpak
  4. Jonggolnitano
  5. Raja Mangisori yang juga disebut Nagaisori.
              Dari 5 orang putra Raja Sorimangaraja Batak II, hanya Sinambeuk yang mengambil isteri dari keluarga Raja Malim, yaitu saudara perempuan dari Raja Malim Mutiaraja. Dari perkawinannya itu, Sinambeuk memperoleh seorang putra yang dinamakan Si Raja Batak; dia inilah yang kelak dikemudian hari mendirikan perkampungan Sianjur Mulamula di tanah Toba.
         Pada masa pemerintahan Raja Sorimangaraja Batak II, orang Melayu Pagarruyung menyerbu Kerajaan Batak Barus; mereka dibantu oleh para saudagar Islam yang datang dari Gujarat ;perang itu memakan banyak korban. Melihat situasi yang tidak menguntungkan itu, Raja Sorimangaraja Batak II telah memperhitungkan, bahwa dia akan kalah perang, dengan cepat dialihkan kekuasaan pemerintahannya kepada Raja Malim Mutiaraja keponakannya itu (Paraman), dengan perjanjian setelah situasi sudah kondusif, kerajaan itu harus dikembalikan kepada ahli waris. Mereka mengikat perjanjian itu dengan suatu ikhar tanda barang pusaka, yang mereka namakan
Tabutabu sitara pullang, ia sian i dalanna ro, ingkon tusi do dalanna sumuang,
(Dari mana datangnya, harus kesitu juga kembalinya)
       Sejak peristiwa pengalihan kekuasaan itu, Raja Mutiaraja memegang dua tampuk kepemimpinan, yaitu: selaku pimpinan agama disebut Raja Malim dan selaku Kepala pemerintahan (Sirajai Jolma), disebut Raja Uti. Pada awalnya, gelaran Kepala pemerintahan itu disebut Raja Unte (baca: Utte), hal ini berkaitan dengan kebiasaan Raja Mutiaraja selaku pimpinan agama (Raja Malim) yang selalu mempergunakan Jeruk purut (Unte pangir) didalam upacara-upacara keagamaan. Disebut juga Mutiaraja itu dengan sebutan Raja Mangalambung yang arti harfiahnya, menyamping/dari samping, karena dia bukan dari ahli waris.
              Seirama dengan penggelaran itu, muncullah kebiasaan sesajenan yang membedakan pimpinan agama dengan Kepala pemerintahan; Jika seseorang ingin berhubungan dengan pimpinan agama Raja Malim, maka sesajenannya adalah kambing warna putih (Hambing sibontar), tetapi jika ingin berhubungan dengan Kepala pemerintahan Raja Uti, maka sesajenannya adalah kambing warna hitam (Hambing silintom).
         Perkiraan Sorimangaraja Batak II tentang perang itu menunjukkan kebenarannya; dan bersama anaknya Sinambeuk, mati terbunuh dalam perang. Pada zaman itu sudah menjadi kebiasaan, bahwa semua keturunan raja yang kalah perang harus dibunuh agar tidak muncul kerajaan baru yang akan balas dendam; maka demi keselamatan, setelah Raja Sorimangaraja Batak II terbunuh, para keluarga raja melarikan diri. Konon kabarnya, setelah beberapa generasi kemudian, terbetiklah berita, bahwa:
  • Keturunan Si Raja Bahar bermukim di Desa Garo (Garo = Pisang) Karo.
  • Keturunan Si Raja Batak, anak dari Sinambeuk, bermukim di Toba.
  • Keturunan Si Raja Pakpak, bermukim di Dairi (Dai Ri).
  • Keturunan Jonggol ni Tano yang memperanakkan Raja Pandudu dan Raja Mante (Mantela) bermukim di Aceh Pidie (apakah Pidie dari kata Pudi ? ).
  • Keturunan Nagaisori (Raja Mangisori), bermukim di Daerah Singkil & Tapak Tuan.
          Dan perkembangan agama Islam di Barus sangat pesat. Orang Batak yang pertama masuk agama Islam di Barus adalah seorang guru pencak silat, bernama Guru Marnangkok; dan banyaklah orang Batak masuk memeluk agama Islam di Barus. Setelah penaklukan Kerajaan Barus, penguasa negeri itu dan para saudagar Islam negeri baru berbasis Islam yang mereka namakan Negeri Fansur, orang Batak meyebutnya Pansur.(baca: Paccur).
III. Kerajaan Pea Langge
             Pada masa jabatan Raja Malim/Raja Uti II, para nabi bersepakat untuk mendirikan kembali Negeri Batak disebelah utara Barus, yang mereka namakan Negeri Pea Langge ; penduduk setempat menyebut Raja Uti dengan sebutan Raja Uteh.
             Raja pun silih berganti ; Raja Malim/Raja Uti II digantikan oleh Raja Malim/Raja Uti III ; Raja Malim /Raja Uti III digantikan oleh Raja Malim /Raja Uti IV.
          Pada masa Raja Malim / Raja Uti IV, Raja Negeri Fansur yang mengalahkan Kerajaan Barus menyerbu Kerajaan Batak Pea Langge. Dan setelah Ompu Bada (Ompu Bada = Panglima Perang) mati terbunuh, maka takluklah negeri itu. Raja Malim/Raja Uti IV dan pengikutnya menyingkir ke suatu pulau di lautan Hindia, disebelah barat Pea Langge.; sesuai dengan bentuk pulaunya, dinamakanlah pulau itu, Pulo Munsung Babi. (Sekarang dinamakan Pulau Babi, Kecamatan Pulau Banyak).
        Sejak itu, raja Malim / Raja Uti IV dengan para penggantinya Raja Malim/Raja Uti V, VI dan Raja Malim/Raja Uti VII, disebutlah dengan sebutan Raja dari Pulau Munsung Babi.
* Nama Raja Uti II dan para  penggantinya, belum dapat diketahui (mohon info).
IV. Kerajaan Sianjurmulamula.
       Sebagaimana telah disampaikan diatas,bahwa sebelum Sorimangaraja Batak II mati terbunuh, dia sempat mengalihkan kekuasaannya kepada Raja Malim Mutiaraja.
       Setelah Kerajaan Batak Barus jatuh ketangan musuhnya, didalam situasi yang serba semraut, Mutiaraja memerintahkan si Raja Batak keponakannya/berenya itu  ( berumur 19 tahun) agar melarikan diri kesuatu tempat yang ditunjukkannya dan merahasiakan bahwa dia adalah keturunan raja dari Barus ; dengan membawa seruas bambu yang berisikan dua gulungan surat (dokumen), terdiri dari;
  • Pustaka Tombaga Holing yang berisikan ilmu kemiliteran,
  • Pustaka Surat Agong yang berisikan ilmu Tata Negara.
      Dikemudian hari, para pencerita membuat pesan itu menjadi cerita mitos, maka muncullah mitologi si Raja Batak turun dari langit didalam seruas bambu.
Madekdek sian langit, mapultak sian bulu
   Selanjutnya, berangkatlah si Raja Batak menuju tempat yang dimaksudkan oleh Mutiaraja pamannya itu; susah payahnya diperjalanan naik gunung turun lembah.
    Di suatu hari, dalam kondisi capek kelelahan, istirahatlah dia disuatu tempat, lalu duduk diatas sebongkah batu datar/batu ceper yang dinamakannya batu peristirahatan (Batu Pangulonan) akan tetapi dikemudian hari, dinamakanlah Batu Hobol, ada juga yang menyebut Batu Hobon. Setelah tenaganya pulih kembali, dilanjutkanlah perjalanan; ketika letih dan kehausan; tak disangka ditemukannya sebuah umbul air, lalu minumlah dia melepas dahaga, maka dinamakannyalah umbul air itu Aek sipaulak hosa loja yang berarti: umbul air pemulih tenaga.
    Sampailah ia ditempat yang dituju, yaitu sebuah Gua batu yang dipesankan oleh pamannya Mutiaraja (Raja Malim/ Raja Uti I); dan dinamakannyalah gua itu Liang Raja Uti. (Liang = Gua).
       (Batu pangulonan, Aek sipaulak hosa loja, Gua Raja Uti, maupun Pusuk Buhit, terletak di daerah Kabupaten Samosir sekarang).
img_1666
          Konon menurut berita, selang beberapa waktu setelah jatuhnya Barus, Mutiaraja gelar Raja Malim/Raja Uti I, diam-diam dalam rahasia, dia bersama puterinya, datang dari Barus ke Toba mencari si Raja Batak keponakanya itu; mereka berjumpa dan bermalam di Gua batu/Liang Raja Uti selama dua malam. Dalam pertemuannya itu, Mutiaraja gelar Raja Malim/Raja Uti I, mengamanahkan kepada Si Raja Batak untuk mempersiapkan berdirinya kembali kerajaan Batak.
images
Bendera Kerajaan Batak
(Dinasti Raja raja Batak Barus, Raja Malim/Raja Uti I s/d VII)
 Keterangan :
 Hitam     = Lambang kerahasiaan / Hahomion.
Putih  = Lambang Kesucian / Habadiaon.
Merah  = Lambang kekuatan / Hagogoon
Bintang kuning  = Lambang Kekuasaan tertinggi.
V. Kerajaan Bakkara.
        Sebelum   kita  cerita  tentang   kemunculan   kerajaan Batak di Bakkara, bahwa berdasarkan informasi data yang dapat dikumpulkan, Raja Manghuntal   lahir pada tahun 1520, dan dinobatkan menjadi Raja Sisingamangaraja I pada tahun 1550 oleh Raja Uti VII di Pulau Munsung Babi.
*. Dalam Sejarah umum, tercatat bahwa Portugis telah menaklukkan negeri Malaka pada tahun 1511, berarti, Raja Manghuntal (Sisingamangaraja I), belum lahir pada waktu itu.           
       Berdasarkan silsilah yang sudah baku dikalangan orang Batak Toba, Raja Manghuntal adalah generasi yang ketujuh dari Si Raja Batak; jika di hitung-hitung satu generasi adalah 25 (dua puluh lima ) tahun,  dalam arti sudah pantas punya anak, maka  Si Raja Batak  tentulah  sudah  lahir, 175 tahun lebih dahulu dari Raja Manghuntal, yaitu sekitar tahun 1345; dan jika Si Raja Batak berumur 19 tahun pada waktu menyingkir dari Barus, maka Si Raja Batak diperkirakan tiba di Toba sekitar tahun 1364.
      Sebagaimana telah disampaikan diatas (di bagian III) bahwa setelah Kerajaan Pea Langge jatuh ketangan musuhnya, Raja Malim/Raja Uti IV bersama para pengikut setianya, menyingkir ke Pulau Munsung Babi. Berita tentang raja-raja Batak yang bermukim di Pulau Munsung Babi (Pulau Babi) terbenam begitu lama tapi exsistensi keberadaannya masih terbesit di Toba.
     Perjanjian Sorimangaraja Batak II dengan Raja Malim Mutiaraja yang ditandai dengan barang pusaka
Tabutabu sitarapullang, ia sian i dalanna ro, ingkon tusi do dalanna sumuang
     Lama sesudah itu, setelah beberapa generasi kemudian, sampailah berita kepada raja Manghuntal di Bakkara, bahwa Raja Malim/Raja Uti VII, ada bermukim di Pulau Munsung babi, maka disuatu waktu, berangkatlah raja Manghuntal kesana untuk membicarakan perjanjian yang dibuat oleh leluhurnya Sorimangaraja Batak II.
     Sehubungan dengan niatan itu, Raja Malim /Raja Uti VII, terlebih dahulu meneliti kemampuan Raja Manghuntal (test uji coba termasuk kesaktian). Setelah Raja Malim /Raja Uti VII meyakininya, maka sepakatlah untuk mengembalikan kekuasaan atas Kerajaan Batak kepada Raja Manghuntal (ahli waris), sesuai dengan perjanjian.
     Didalam acara penobatannya pihak Raja Uti disimbolkan, mulai dari Raja Uti I s/d Raja Uti VII, menyerahkan kembali kekuasaan atas kerajaan Batak sesuai perjanjian, dan sebagai tanda pengembalian, secara simbolik, diserahkanlah 7 (tujuh) macam barang pusaka, yaitu:
  1. Piso Solam Debata (Keris Batak) tanda pemegang kekuasaan kerajaan .
  2. Hujur siringis, siungkap mata mual (Tombak, pembuka mata air).
  3. Tumtuman sutora malam, Tali tali harajaon (Mahkota)
  4. Ulos Sandehuliman, siambat api (Kain/Ulos pemadam api permusuhan, bahwa tidak akan ada permusuhan antara Raja/Kepala pemerintahan dengan Raja Malim pimpinan agama).
  5. Lage silintong pinartaraoang omas, lapik panortoran ni Raja (Tikar permadani, alas tempat Raja menari).
  6.  Tabu tabu sitarapullang, ia sian i dalanna ro, ingkon tusi do dalanna sumuang (perjanjian).
  7. Gajah sibontar, pangurupi di nadokdok (Gajah putih simbol tanggung  jawab).
      Pada Acara pelantikannya, disebutlah Raja Manghuntal dengan gelaran Sisingamangaraja I (pemula Dinasti Sisingamangaraja); dan setelah pengembalian itu, berakhirlah masa pemerintahan dinasti Raja Uti; maka, dengan demikian, terwujudlah apa yang dicita-citakan/ direncanakan oleh Si Raja Batak bersama Mutiaraja. Kerajaan Batak berdiri kembali dibawah pemerintahan dinasti Sisingamangaraja, berkedudukan di  Bakkara.
                 Silsilah Raja – raja di Kerajaan Bakkara;
  • Singamangaraja II, Ompu Raja Tinaruan
  • Singamangaraja III, Raja Itubungna.
  • Singamangaraja IV, Tuan Sorimangaraja.
  • Singamangaraja V, Raja Pallongos.
  • Singamangaraja VI, Raja Pangolbuk.
  • Singamangaraja VII, Ompu Tuan Lumbut.
  • Singamangaraja VIII, Ompu Sotaronggal.
  • Singamangaraja IX, Ompu Sohalompoan.
  • Singamangaraja X, Ompu Tuan Na Bolon.
  • Singamangaraja XI, Ompu Sohahuaon,
  • Singamangaraja XII, Patuan Bosar, gelar Ompu Pulo Batu.                 
         sumber:   http://sejarahbatak.com/kerajaan-kerajaan-batak                 
 
                      %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

1 komentar:

Unknown mengatakan...

Horas,Syalom:
molo tung adong nahurang lobi,napajolo-hupudi panurathonon nami,songon labe-labe ni nahurang.molotung adong nahurang sai unang ma hami humurang dipangalaho dohot dipambahenan,antong tuturi hamu hami mambahen na dumenggan.

Tona ni Oppunta,Oppunta namartua
namarsahala,anduri pamiari
di lapung dohot bota.
Lambok ma manuturi di holong
dohot poda.
Asa dagul-dagul ni si telluk
teluk mardagul-dagul.
panurat nami nahumurang
nanget mai diapul-apul.
>>>>>EMMA TUTU/AIMA TONGON<<<<<<